Usta Logo New
Українська Спільнота Транзакційного Аналізу

Навчання методу ТА

Теорія та практика методу Транзакційного аналізу (ТА) застосовується в чотирьох різних сферах, які називаються галузями спеціалізації: Психотерапія, Консультування, Освіта та Організації.

Мета навчання – навчання методу ТА для професійного застосування у вищеназваних сферах. Ви можете пройти професійне навчання як застосовувати ТА у кожній із цих галузей.

Також по закінченню навчання і виконанні умов щодо сертифікації отримати міжнародний сертифікат – СТА (Сертифікований Транзакційний Аналітик).

Навчання методу ТА є додатковим навчанням до основної державної освіти, яка має бути відповідною законодавчо для надання послуг в обраному напрямку. *дивись витяг з EATA Training and Examination Handbook нижче.

Навчання методу ТА проводять сертифіковані тренери, рівень компетенції яких підтверджений ЄАТА та/або ITAA.

Це означає, що фахівці пройшли навчання методу ТА та пройшли сертифікацію за стандартами вищезгаданих міжнародних організацій.

Сертифікати УСТА

Підтверджують, що:

  • цей фахівець є членом Національної спільноти – УСТА та ЄАТА
  • години навчання у Сертифікованого тренера валідні для проходження міжнародної сертифікації в методі ТА.

Положення про сертифікати від УСТА – завантажити.

Важливо! УСТА є афілійованим членом Європейської асоціації ТА (ЄАТА) і як Українська Спільнота Транзакційоного Аналізу підтримує сертифікованого тренера, який проводить навчання в вибраному напрямку ТА і підтверджує валідність годин навчання у цього тренера для міжнародних сертифікацій у методі ТА і також, що за законами країни тренер має право надавати послуги навчання (у нього відкрито ФОП з відповідним КВЕД напрямок діяльності).

Тренер чи організатор навчання повинні мати юридичне обґрунтування проводити навчальні заходи згідно із законами країни.

Для інформації та питань Ви можете звернутись до УСТА news@usta.org.ua

*див. EATA Training and Examination Handbook Section 2, The Four Fields

Чотири галузі спеціалізації

Короткі описи

A. Галузь спеціалізації Психотерапія призначена для практиків, які прагнуть полегшити здатність клієнта до самоактуалізації, розширення можливостей, зцілення та змін. Психотерапевтичний процес дозволяє клієнту розпізнавати та змінювати архаїчні, самообмежуючі моделі – «впоратися з болем минулого в теперішньому, щоб бути вільним жити життя у майбутньому». Мета полягає в тому, щоб клієнти зрозуміли себе та свої стосунки та створили варіанти жити своїм життям усвідомлено, творчо, спонтанно, також відкрито для близькості.

B. Галузь спеціалізації Консультування: TA Консультування є професійною діяльністю в рамках контрактних відносин. Процес консультування дозволяє клієнтам або клієнтським системам розвивати обізнаність, можливості та навички для вирішення проблем та особистого розвитку в повсякденному житті через посилення власних сильних сторін, ресурсів і функціонування. Його мета полягає в тому, щоб збільшити автономію стосовно їх соціального, професійного та культурного середовища.

C. Галузь спеціалізації у Освіті призначена для професіоналів, які працюють у сфері освіти та навчання в дошкільному, шкільному, університетському та післявузівському контекстах. Вона також стосується підтримки дітей, підлітків і дорослих, які навчаються в сім’ї, установах або суспільстві. Освітні теорії та застосування ТА можуть бути використані для розвитку педагогічних команд та установ. Метою є подальше особисте та професійне зростання в рамках соціальної перспективи.

D. Галузь спеціалізації в Організаціях призначена для професіоналів, які працюють в організаціях або для організацій, беручи до уваги організаційні рамки та контексти, а також розвиток організації. Їхня робота спрямована на розвиток, зростання та підвищення ефективності організації та людей, які працюють в організаціях, а також результативність та дієвість організаційних систем.

Можуть існувати національні законодавчі обмеження щодо того, хто може працювати як психотерапевт та/або консультант. Як той, хто навчається, так і його Головний Супервізор зобов’язані бути обізнаними та поінформованими про такі обмеження (див. Статус контрактів на навчання, у Розділах 3 та 4).

Ті, що навчаються повинні обговорити це зі своїм Головним Супервізором, обираючи цю сферу спеціалізації.

(переклад з EATA Training and Examination Handbook, part 2)

Також дивись Section 03. STATUS OF TRAINING 3.1 Status of Training and National Requirements for Psychotherapy and Counseling


Корисні посилання

Сайт ЄАТА: https://eatanews.org/

Про ЄАТА: https://eatanews.org/about-eata/#associations

Хендбук ЄАТА: https://eatanews.org/exams/#handbook

EAP: https://www.europsyche.org/

ПРОГРАМА НАВЧАННЯ ТРАНЗАКЦІЙНОМУ АНАЛІЗУ РЕКОМЕНДОВАНА УСТА

загальний обсяг 400 годин

Навчання можуть проводити тренери з статусом TSTA, PTSTA

Для отримання Загального Сертификату УСТА за 4 роки навчання необхідно: 

  • 400 годин навчання,
  • складання заліків,
  • 30 годин супервізій.

Проходження семінарів за темами, вказаному в переліку є достатньою підставою для отримання Загального Сертифікату УСТА, в якому вказана кількість годин навчання та супервізії.

Сертификат підписан ведучим Тренером та Президентом УСТА.

До сертифікату йде Додаток, в якому зазначені теми.

Тренер складає програму з наданого переліку тем в порядку який визначає самостійно. 

Порядок надання тем в програмах тренерів може відрізнятися, але рекомендовані теми мають бути присутні для отримання Загального Сертифікату від УСТА.

БЛОК I.  Базові та сучасні Теоретичні концепції Транзакційного Аналізу. Практичне застосування в практиці

1-2 рік навчання.   Загальний обсяг включаючи години заліку – 200 годин.

Теми які мають бути осягнені за два роки:

  • Контракти в ТА
  • Теорія особистості. Его стани.  
  • Теорія комунікації. Транзакції
  • Теорія мотивації. Погладжування.
  • Емоції та емоційна грамотність.Рекетна (Сценарна) та Автономна системи. 
  • Теорія психологічних ігор. Психологічні ігри
  • Теорія Життєвого сценарію. Сценарій.
  • Персональні адаптації.
  • Симбіоз. Процеси знецінення, пасивності та перевизначення.
  • Етіка психологічної практики в Транзакційному Аналізі
  • Початок та завершення терапії. 
  • Діагностика особистості. Плани лікування.
  • Перенесення і контрперенесення.
  • Техніки вікової регресії. Теорія та цикли розвитку П. Левін. Робота з дітьми, підлітками та людьми похилого віку. 
  • Робота з групами у ТА. Групова терапія.
  • Робота з парами та сім’ями
  • Втрата – супровід при етапах проживання.Кризисне консультування. 

БЛОК II. ЗАСТОСУВАННЯ ТРАНЗАКЦІЙНОГО АНАЛІЗУ В ГАЛУЗІ ПСИХОТЕРАПІЯ

Персональний стиль ТА аналітика. Школи ТА. Клінічна спеціалізація. 

3-4 рік навчання. Загальний обсяг годин, включаючи години заліків та роботу з літературою  – 200

Теми які мають бути осягнені:

3-ий рік навчання

  1. Класична школа у ТА. Положення та методи
  2. Школа Перерішення, Положення та методи
  3. Школа Катексису. Положення та методи
  4. Інтегративний підхід Р. Ерскіна в ТА. Положення та методи
  5. Психодинамічний підхід в ТА.
  6. Relational ТА. Положення та методи
  7. Cо творчий ТА. Положення та методи. 
  8. Сучасний напрямок розвитку ТА (інші школи*). Поєднання ТА та різних підходів в психотерапії. Значення досліджень.
    * на вибір тренера вставляється тема:“Духовний ТА”, “Еко ТА” Тілесно-орієнтований ТА”, “Наративний ТА“
  9. Залік за 3 рік навчання

4 рік навчання. Клінічний ТА –  містить базові  теми семінарів 

(включаючи теми по яким було проведене дослідження)

  • 1. Введення в психіатричну діагностику, DSM 5 DSM 5TR  та МКБ 10/11. Розлади особистості в ТА
  • 2. Психотерапія депресії та депресивно-тривожних розладів в ТА (внесен в список МОЗ). Робота з суїцидальними особами.
  • 3. Психотерапія в ТА клиєнтів з шизоїдним процесом, нарцистичним процессом, межовим процесом.
  • 4. Психотерапія Травми та ПТСР.  Терапія залежностей (внесен в список МОЗ). 
  • 5. Психоматичні захворювання та розлади. РХП розлади харчової поведінки.
  • 6. *Тема на вибір тренера та групи
  • 7. Залік за 4 рік навчання
    *Для 4-ого року навчання пропонується перелік тем на вибр тренера та групи.
    1. Робота з сексуальними розладами
    2. Робота з онокхворими
    3. Типові складнощі психотерапії.
    4. Інша тема клінічного напрямку

ЗАГАЛЬНИЙ ЗАЛІК за 4 роки навчання для отримання Загального Сертификату УСТА.

Прийнято Радою Тренерів УСТА 17.03. 2024

Рішення Ради Тренерів

  1. 101 курси проводяться тренерами у будь-який зручний для них час. Якщо збігається дата, то тренери вирішують усі питання між собою;
  2. Якщо у студента курсу 202 у психотерапії є психіатричний діагноз, він може навчатися та практикувати за умови, що процес компенсований і перебуває під контролем психіатра;
  3. Іспит “Практик ТА” відбудеться 4.12.2023 з 12:30 до 15:00 онлайн.
    Члени комісії від Ради Тренерів: Головань Ганна, Ящук Роксана, Ісаєва Наталія, Феофані Оксана,
    Сашко Ангеліна, Сировенко Дарина.
    Інші члени комісії будуть додані після розсилки-запрошення від УСТА.
  4. Створити Реєстр учнів на 202 курсі з відмітками: навчається чи вибув (причина: завершив, пішов за власним бажанням, вибув через порушення контракту).
    Дати менеджерам доступ і записувати тих, хто обирає курс як основний
    Для менеджерів відкритих груп окремі правила.
  5. Склали форму переходу від тренера до тренера.( У тому числі і від тренерів УАТА до УСТА).
  6. По закінченні 202 курсу можливі сертифікати двох видів:
    1. від тренера “прослухав курс” (не обов’язково виконання всіх вимог);
    2. від УСТА ” пройшов навчання у ТА ” ( за умови виконання вимог, перерахованих окремому списку).
  7. Рада Тренерів рекомендує тренерам укладати індивідуальні контракти на навчання зі своїми студентами (форма контракту обирається самим тренером);
  8. Студент повинен вибирати собі основний курс 202 і тренера. (Там, де він отримає підсумковий сертифікат);
  9. При переході в середині навчального року сертифікат підписує той тренер, хто приймав залік;
  10. Вносити дати 101х, початку набору 202х та загальних заходів УСТА у календар заздалегідь.
  11. Тренери мають фінальне право вирішувати, чи брати студента до групи та чи підписувати годинник у особливих ситуаціях (навчання одночасно на різних роках у ТА, відвідування основної групи та додаткової на регулярній основі тощо). Рішення мають ухвалюватися спільно з основним тренером.

Правила видачі фінальних сертифікатів про завершення 4-х річної програми навчання застосуванню транзакційного аналізу у психотерапії

УСТА змінює правила видачі фінальних сертифікатів про завершення 4-х річної програми навчання застосуванню транзакційного аналізу у психотерапії на своїх бланках відповідного до «Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо системи охорони психічного здоров’я та послуг у сфері психічного здоров’я».

Для отримання сертифікату про повне пройдене навчання транзакційному аналізу у сфері психотерапії на бланку УСТА необхідно:

  • 400 годин навчання за программою 202 курсу у психотерапії у тренера (TSTA-P, PTSTA-P), що є членом УСТА;
  • 30 годин супервізій з супервізором (TSTA-P, PTSTA-P), що є членом УСТА. Однією годиною супервізії вважається година у індивідуальній супервізії чи 1 випадок у груповій супервізії. Тренера можуть приймати рішення, що будуть виключенням з цього (наприклад, у супервізійній групі з 3 учасників тренер може за власним рішенням зарахувати всім 3 години відповідно до ЄАТА правил);
  • наявність диплому магістра або спеціаліста за однією з спеціальностей: психолог, медичний психолог, лікар, соціальний працівник, педагог, капелан. Наявність ступеня бакалавра за цими спеціальностями не є вимогою. Соціальні працівники, педагоги, капелани мають знати, що відповідно до нового закону даний сертифікат не буде надавати дозвіл на здійснення саме психотерапевтичної діяльності. Для отримання цього дозволу треба буде пройти перекваліфікацію шляхом встановленим законом. Для цих спеціальностей закон передбачає тільки психологічне консультування та інші форми психологічних втручань (див. проект закону).

Також рекомендовано проходження особистої психотерапії в орієнтовному обсязі 30 годин.

Всім іншим учасникам по завершенню 4 років будуть видаватися сертифікати, що учасник прослухав курс, на власному бланку тренера за підписом тренера. У разі виконання вищезазначених умов після завершення навчання у ТА (години супервізії чи отримання диплому) учасник зможе отримати сертифікат на бланку УСТА згодом.

Сертифікати за новою формою зможуть отримати ті, хто розпочав навчання з лютого 2020 року у группі тренера УСТА. Ті, хто розпочали навчання раніше будуть мати змогу отримати інший тип підтвердження, який зараз розробляється. Нові сертифікати будуть отримувати групи, які на момент червня 2023 були на 1 чи 2 році навчання. Ті, хто на той момент вже розпочали третій чи четвертий рік отримають сертифікати старого зразка. При виконанні всіх умов ці учасники зможуть обміняти сертифікат на новий пізніше.

Сертифікація “Практик ТА” не буде пов’язана з новими сертифікатами. Тобто для отримання кожного з сертифікатів треба буде виконати відповідні вимоги.

Посилання на документи:

Зразки сертифікатів УСТА

Приєднуйтесь до ГО УСТА у соцмережах
© 2020 ГО «УСТА»
«Українська Спільнота Транзакційного Аналізу»
Засновано у лютому 2020 року. Діє на підставі статуту.